Def Rhymz
Boem! Surprise!! De
Goeiste is af, klaar, gereed en nu overal te koop! Het debuut album van
de verschrikkelijke dope Def is een feit! Een wapenfeit!
Jan Publiek zal misschien zijn
schouders ophalen en de plaat gewoon aanschaffen maar wie de hip hop in
Nederland een beetje heeft gevolgd, weet dat het succes van Def Rhymz en
zijn collega rappers hen niet zo maar is komen aanwaairen. Dik 16 jaar
al is Def Rhymz bezig als ambassadeur van de hip hop cultuur en
rap-muziek.
De jonge Dennis Bouman startte
als breakdancer, begon daarnaast te rappen, won daarmee wedstrijden,
groeide uit to stand-up comedian en tot populairste presentator van
R&B parties en aanverwanten. Druk baasje onze Def, altijd al geweest
dus.
De eerste keer dat Def de
smaak van de roem proefde was in 1993 toen hij als lid van Roots
Syndicate vet scoorde met "Mockinbird Hill". Die eerste keer
werd trouwens meteen een nummer 1 hit. Zulk succes smaakt naar meer, dat
meer kwam pas vier jaar later, Tralalaa werd weer een nummer 1 hit, dit
keer in Def’s geboorteland Suriname.
En plotseling viel alles op
zijn plaats; de rapmuziek, daar was iedereen het nu wel over eens, was
een blijvertje. Met name de Nederlands-talige rap had eindelijk een
groter publiek bereikt, Def wist zijn jarenlange ervaring te verwerken
tot een unieke act en ... er was Topnotch een klein platenlabel dat zich
gedekt wist door een grote en dat met Extince en onlangs de verzamelaar
Alle 13 Dope duidelijk gemaakt dat graag een thuisbasis te zijn voor
hip-hoptalent.
Het eerste resultaat van de
samenwerking tussen Topnotch en Def was de single Doekoe. Een week maar
stond Doekoe op nummer 1, maar er was wel een Marco Borsato voor nodig
om Def naar nummer 2 te duwen. En nu is er dan het album, De Goeiste
heet-ie, en zo is het!
Louter hits staan er op de
plaat, Doekoe natuurlijk en Ziek en ook De Bom.
Bijna alle nummers zouden zo
de radio op en de hitparade in kunnen, ware het niet dat sommige teksten
niet helemaal geschikt zijn voor uitzending overdag.
Ware Def Amerikaan geweest dan
zou er een dikke sticker op zijn album prijken, Niet alleen neemt hij
geen blad voor zijn mond ook de onderwerpen van een aantal nummers zijn
niet geschikt voor al te jeugdige luisteraartjes.
Als je Def Rhymz op de buhne
bezig ziet dan zie je een man met onuitputtelijke energie, een
elastieken lijf, een grote brok levenslust en ..... een hyperactief
libido. Een soort superman eigenlijk. De kans is ook groot dat je
tijdens een optreden de beide gezichten van Def krijgt te zien; die met
en die zonder haar. Die twee gezichten zijn een beetje symbolisch voor
de muziek van Def Rhymz, aan de ene kant de clown en geilneef en aan de
andere de kritische burger en verantwoordelijke vader.
Def Rhymz is wel gek maar niet
achterlijk.
Want al staat hij vooral
bekend om zijn ondeugende teksten en haantjesgedrag de Rotterdammer
heeft wel wat meer in zijn mars. En op melodieën combineren met
grappige ‘rode oortjes’ teksten snijden nummers als Wereldmensen,
Politie Agent en Wees een vader voor je kind wel degelijk hout. Ook met
een comedy sketch als Roddelen laat Def merken dat hij echt wel weet dat
het niet allemaal rozengeur en manenschijn is, ook niet in Nederland.
En dan zijn er nog ijzersterke
nummers als Ali Baba en Achterlijk die over alles en over niks gaan.
Wie van Def Rhymz dus louter
onderbroekenlol ( Thong-humor?) verwacht, komt derhalve niet helemaal
aan zijn trekken en wie denkt dat Def niks anders heeft te vertellen dan
kut, lul en neuken zal eveneens zijn (of haar) meining moeten herzien.
Liefde en leed, tragiek en
komedie, je vind het allemaal op De Goeiste. En dan de muziek; zonnig,
opwindend, goed gespeel en prachtig geproduceerd. Maar het leukste is
misschien wel die tropische flavor, dat Surinaamse tintje dat de plaat
levend en bruisend maakt.
Net als bij zijn optredens
laat Def zich bijstaan door een wisselende maar zonder uitzondering
zwaar getalenteerde posse. Producers G-Boah en Andreas Lagaris komen uit
het Postmen kamp, zangeressen Chanine en Nora D zingen net zo mooi als
ze ogen en ook Lloyd, de voormalige voorman van Arnhems Gewijs doet zijn
ding op een indrukwekkende manier. Als je de flair en het gemak hoort
waarmee Def zijn album vult dan zou je bijna geneigd zijn te vergeten
dat de nederrap nog steeds in de pioniersfase zit, want al kent iedereen
de Osdorp Posse wel Extince en De Spookrijders en als je weet dat er nog
steeds niet veel meer dan een klein dozijn Nederlandstalige rapalbums
bestaat, dan besef je dat met de release van Def’s De Goeiste een
klein beetje geschiedenis wordt geschreven.
|