Erwin Nijhoff

Een groot talent leek verloren te zijn gegaan. Al
enige tijd werd er
geen nieuws meer vernomen van hem. Een politiebericht uitvaardigen leek
nog het beste. Gezocht: Erwin Nyhoff, ex-Prodigal Sons, zanger/gitarist/
liedjesschrijver, langharig en bruine ogen. Plotseling duikt zijn naam
weer op als soloartiest. Met Take Your Time gaat Nyhoff nu een
weldoordachte doorstart maken.
Met
The Prodigal Sons had hij destijds een vliegende start. De single You
Still Think van het debuut album Wine Of Life uit 1993 zette zijn
gitaarrockband meteen goed op de kaart. 'Die single heeft heel wat
deuren voor ons geopend. Je kunt je jarenlang helemaal suf spelen in het
clubcircuit, maar dan pas merk je de kracht van de media. Zo'n single
breekt door op de radio, je doet een paar keer TV, en in een keer sta je
voor volle zalen,' herbeleeft Nyhoff zijn finest moment.
Een jaartje later stonden ze al te
schitteren op Pinkpop, waarna het jaar daarop een optreden op het
prestigieuze South By South West-festival (SWSW) mocht worden toegevoegd
aan de imposante reeks behaalde wapenfeiten. Heel lauw stak het onthaal
voor hun tweede album In The Eye Of A Stranger daarbij af. Vrij abrupt
kwam er een einde aan het succes. Er werd nog wat aangemodderd. Het
schip zou uiteindelijk stranden in 1997, vlak na hun tweede optreden op
(opnieuw) het South By Southwest-festival in Austin, Texas.
Met een gelegenheidsbandje dook Nyhoff
vervolgens als het ware onder in het akoestische circuit. 'Ik had er
toch een beetje genoeg van. Ik bedoel de hele business met al zijn
randverschijnselen,' oordeelt hij achteraf. 'Ik werd helemaal op mezelf
teruggeworpen. Ik wist nooit iets van de zakelijke kant. Zoiets breekt
je echt op'. Take Your Time, het titelnummer van mijn nieuwe CD gaat
daar ook over. Wat er nu ook gebeurt: zo lang krijgen ze me niet meer
weg! Ik heb mijn tijd genomen onder niet altijd even gemakkelijke
omstandigheden.'
Nu hij toch bezig was, vond hij het
meteen de hoogste tijd om volledig schoon schip te maken. 'Ik wilde weer
even weten waar ik vandaan kwam, ook op het muzikale vlak,' blikt hij
terug naar die zwarte periode. 'Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging
toch weer gaan schrijven. Een van de eerste nieuwe liedjes was Song For
You, dat nu op mijn nieuwe CD is terechtgekomen.' Vanaf dat moment is
Nyhoff weer liedjes gaan opsparen met het oog op een eventueel nieuw
album. Tussendoor leverde hij nog mooie bijdragen aan de tribute CD's
voor Boudewijn de Groot en Doe Maar. Bijzonder trots is hij ook op een
optreden met de originele drummer en gitarist van Elvis Presley,
respectievelijk DJ Fontana en Scotty Moore.
Op nogal onorthodoxe wijze kwam hij aan
een platencontract bij Warner Music Benelux. 'Twee jaar geleden
zat ik in een uitzending van Leidsekade Live op Radio 3FM. Ik deed daar
een oproep voor nieuwe bandleden,' herinnert hij zich nog als de dag van
gisteren. 'Af en toe speelde ik een liedje. Liefdevol werd daarbij door
iemand een stoel onder mijn kont geschoven. Dat bleek mijn toekomstige
A&R manager te zijn, terwijl ik dacht dat het iemand van het NOB
was. Hij bleek al enige tijd op zoek te zijn geweest naar mij. Aan het
einde van het programma werden we live in de uitzending aan elkaar
voorgesteld'.
Na het tekenen van het platencontract
volgde de speurtocht naar een geschikte producer. Op de shortlist
prijkte vanaf het prilste begin reeds de naam van de uiteindelijke
producer, de doorgaans in Nashville werkzame Britse
geluidstechnicus/mixer Richard Dodd ( o.a. Travellin' Wilburys en Tom
Petty). 'Dat voert ook weer terug naar Leidsekade Live,' vertelt Nijhoff.
'Van een vriend had ik een bandje gekregen met daarop enkele liedjes van
I Feel Alright van Steve Earle.
ie vond ik heel subtiel en open
geproduceerd. De stem kwam er goed uit in de mix. Dat was dus het werk
van Richard Dodd. In Leidsekade zat een concert van Steve Earle. Van
Warner kreeg ik vervolgens de hele CD van I Feel Alright. Dat Richard
een Engelsman was, verbaasde mezelf ook. Je verwacht een Amerikaan. Voor
mij was het de perfecte combinatie, omdat ik naast Amerikaanse ook veel
naar Engelse muziek luister, vooral uit de jaren zestig'.
'The making of' Take
Your Time bleek een ware Herculestaak te zijn. Nyhoff: 'Het was
bloed zweet en tranen om eerst vijf jaar frustratie van me af te zetten
en me over te geven aan het opnameproces. Heel symbolisch eigenlijk. Ik
kreeg een zware keelontsteking tijdens de eerste trip. Op dokters advies
heb ik de opnames moeten afbreken. Dat was natuurlijk een gigantische
teleurstelling. Je droom is om in Amerika op te nemen en dan ben je daar
en verdomme, door alle hectiek, gaat het dan toch nog mis. De laatste
dagen voor mijn vertrek heb ik veel te hard gewerkt om bepaalde liedjes
af te krijgen. Maar ik ben wel blij dat Getting' Higher daarbij zat.'
Nyhoffs vaste schrijfpartner André Groote vond dat die explosieve
rocker niet mocht ontbreken op het album.
Een keur aan muzikanten is te horen op
Take Your Time, waaronder Greg Morrow, drummer op I Feel Alright,
gitarist Gary Burnette, bassist/toetsenist Pat Sansone en als
achtergrondzanger de onvolprezen Wes Cunningham. Op deze plaat is Nyhoff
ook een 'experiment met zichzelf' aangegaan. 'Laat het eens los. Je zit
nu in Amerika met de topsessiemuzikanten, laat het maar gebeuren,'
formuleert hij zijn proef. 'Vroeger bemoeide ik me heel nadrukkelijk met
de gitaren. Ik speelde zelf, slag maar ook solo's. Nu speelde ik gitaar
puur om een nummer even aan de band voor te doen. Ik speelde ook wel mee
tijdens de opnames-voor de vibe-maar in de mix is daar een hoop van
gesneuveld. Ik zou bijna zeggen: dat is de Elvis-manier. Die deed het
ook zo. Vroeger had ik er altijd moeite mee om de controle over mijn
muziek weg te geven.'
Al met al is Nyhoff in totaal zo'n twee
maanden in Nashville geweest, waar hij in drie verschillende studio's
heeft opgenomen. Uit zijn enthousiaste relaas blijkt dat hij veel gevoel
heeft voor de rockhistorie: 'We hebben ook gezeten in Omnisound, de
vroegere RCA Victor-studio. Daar heeft niet alleen Jim Reeves maar ook
Elvis nog opgenomen: Heartbreak Hotel en Fool Such As I. Daar kwam ik
pas achter toen ik allang en breed thuis was.'
Er zit veel in Nyhoffs muziek. Zo
is For The First Time een mooie combinatie geworden van popmuziek door
de jaren heen. Het is rock, het is soul, zelfs country. Mede door de
geweldige bijdrage van sublieme achtergrondvocalisten heeft dit lied een
behoorlijke gospelfeel meegekregen. Daarentegen is het schitterende
tweeluik Eternity/Cosmic Ocean een haast mythisch aandoend epos.
Aangevuld met de track Horizon staan deze nummers met hun spirituele
ondertonen het verst af van de verder overwegend rootsy rocknummers. Het
is een richting die al een beetje werd ingeslagen op het reeds genoemde,
in Roger Dean-achtig artwork gestoken tweede album van The Prodigal Sons.
Don't Change is een van de meer 'poppy' tracks van het nieuwe album 'Take
Your Time'. 'Het is voor mij soms niet altijd duidelijk tijdens het
schrijfproces over wie of wat een lied gaat. De ene keer is het een
persoonlijke ervaring en de andere keer gaat het over een fictieve
persoon of situatie.' Toen Don't Change af was, bleek het uiteindelijk
toch over mijn moeder te gaan. Fictie en werkelijkheid kunnen wat mij
betreft dan ook samengaan. Song For You is daar een goed voorbeeld van.
Nu Nyhoffs artistieke comeback op de
rails staat, wil hij nog wel even kwijt dat de titel Take Your Time ook
staat voor de onthaasting die hij in de afgelopen periode graag
nastreefde. 'Dat gold vooral in die akoestische periode. Maar nu vind ik
wel dat ik genoeg onthaast ben. Het is nu weer tijd voor een frisse
energiestoot: rock 'n' roll! En twee uur op het podium staan.' (februari
2001)
|