Veel gestelde vragen /
Leveringsvoorwaarden
Wat houdt een optie in ?
Een optie is een voorlopige claim op een datum waarop de artiest of band
waarin u geinteresseerd bent, beschikbaar is.
Opties zijn 14 dagen geldig en komen altijd automatisch te vervallen. U
kunt binnen deze 14 dagen een verlenging van de optie aanvragen. U heeft
dus altijd 14 dagen de gelegenheid om te beslissen of u de optie wilt
omzetten in een definitieve boeking.
Aan het plaatsen van een optie zijn geen kosten verbonden.
Het is mogelijk, dat er binnen de optietermijn een tweede of zelfs derde
aanvraag binnenkomt voor een optreden op dezelfde datum. Indien deze
tweede aanvraag/optie direct kan worden omgezet in een definitieve
boeking, wordt kontakt met u opgenomen. U krijgt dan maximaal 1 dag de
gelegenheid om aan te geven of u wel of geen gebruik gaat maken van uw
optie voordat deze aan een ander gegund wordt.
Hoe lang treedt een artiest of band op
?
Optredens van landelijk bekende artiesten met orkestband duren over het
algemeen 1x 30 minuten.
Het kan zijn dat het programma van een artiest langer duurt, of dat de
artiest het dermate gezellig vindt, dat hij of zij langer doorgaat met
het optreden, maar dat is geheel afhankelijk van de artiest en/of de
omstandigheden. U mag daar nooit van uitgaan of recht aan ontlenen.
Een bekende artiest, die wordt begeleid door een live-band (z.g.
mini-concert), staat meestal tussen de 45 en 75 minuten op het podium,
afhankelijk van de artiest. In een aantal gevallen wordt het voor- en
naprogramma verzorgd door de begeleidingsband.
Bij live-bands wordt veelal uitgegaan van een periode van 4 uren,
waarbinnen een aantal sets wordt gespeeld. Deze sets kunnen worden
verdeeld in b.v. 3x 45 tot 3x 60 minuten, 2x 60 minuten, 4x 30/35
minuten, etc., afhankelijk van het programma van de band en uw
specifieke wensen.
Let wel: deze 4 uren vallen buiten de tijd die nodig is voor het
op- en afbreken van de apparatuur.
Bij avondvullende (bekende drive-in) shows is de speeltijd meestal 4
uren; in een aantal gevallen is dat 3 uren.
Bekende dj's hanteren een draaitijd van 2 uren, waarbij gebruik wordt
gemaakt van de huisinstallatie van de lokatie.
Minder bekende (lokale, of huis-) dj's draaien 'avondvullend', meestal 4
of 5 uren.
Hoe zit dat met geluid en licht ?
Geluid is van groot en meestal onderschat belang.
Vrijwel elke artiest wordt geboekt inklusief eigen geluid. Dit kan een
zogenaamde "A" set zijn, met een capaciteit tot ca. 250 personen, een
"B" set, tot ca. 700 personen of een "C" set tot ca. 1250 personen. Let
hier goed op bij het afsluiten van de boeking.
U bent overigens verplicht dit geluid te accepteren.
Afhankelijk van het aantal personen en de afmeting van de zaal waar het
optreden moet plaatsvinden kan extra geluid nodig zijn. Dit kunt u niet
afwachten totdat het geluidsbedrijf van de artiest bij u voor de deur
staat, want meestal staat slechts de standaard-geluidsset voor de
artiest in de auto. Als de geluidsset berekend is op 250 personen,
terwijl uw lokatie ruimte biedt aan 1000 bezoekers, zit u met een
ernstig probleem. In het ergste geval zal de artiest weigeren op te
treden, omdat hij niet aan de kwaliteitscriteria kan voldoen, overigens
ongeacht uw verplichting tot het voldoen van de gage. U had dit immers
moeten aangeven op het moment van boeking.
U moet het verwachte aantal bezoekers of gasten dus bij boeking van de
artiest of band aangeven, zodat het geluid hierop kan worden afgestemd !
Let op: bij optredens in de buitenlucht gelden andere criteria dan in
een zaal, café, of partycentrum.
In verband met de ontbrekende acoustiek (geen reflecties van muren en
dak) moet vaak de capaciteit van de geluidsinstallatie verdubbeld
worden, t.o.v. van een installatie bij binnen-gebruik voor eenzelfde
aantal bezoekers.
Slechts bij uitzondering zal de artiest, cq zijn geluidsbedrijf, genegen
zijn gebruik te maken van een reeds aanwezige (huis) installatie, TENZIJ
dit tevoren - bij boeking- is overeengekomen.
Het geluidsbedrijf 'prikt' in dat geval in op de aanwezige installatie,
maar gebruikt vrijwel ALTIJD de eigen mengtafel, effect-rack en
monitor-installatie.
Ga er dus nooit gemakshalve van uit, dat de artiest wel gebruik zal
maken van uw spullen, of die van een aanwezige live-band, want in de
praktijk gaat die vlieger niet op !
Een bekende artiest die 30 minuten optreedt, komt wel met eigen geluid,
maar niet met een lichtinstallatie. De kosten hiervan en de tijd die
nodig is om die installatie op te bouwen maken het optreden onnodig duur
en tijdrovend.
De bekende live-bands treden altijd op met eigen geluid en een eigen
lichtinstallatie.
Standaard is de capaciteit van de geluidsset meestal voldoende voor ca.
750 tot 1000 bezoekers.
Het geluidssysteem kan natuurlijk altijd worden uitgebreid; overleg bij
boeking hoeveel bezoekers u verwacht, cq hoe groot de capaciteit van de
lokatie is (vooral van belang bij openlucht-optredens).
Indien u b.v. voor een buiten-optreden, of een meerdaags evenement zelf
een geluidsbedrijf heeft ingehuurd, moet u dit aangeven ! De band
zal niet zonder meer gebruik kunnen of willen maken van b.v. mengtafel,
effecten, monitor-installatie, etc., ivm de specifieke wensen en/of
eisen die men stelt aan de apparatuur. Wèl zijn afspraken te maken over
het inprikken door geluidsbedrijf van de band op de aanwezige
installatie.
Een uitzondering hierop vormen festivals of soortgelijke evenementen,
waarbij het geluid wordt verzorgd door 1 ingehuurd geluidsbedrijf.
Ombouwen naar een ander systeem is in die gevallen niet mogelijk, zodat
de band(s) dan geen keus hebben. Geef dit bij boeking echter wel aan en
maak duidelijke afspraken.
DJ's draaien altijd via de huisinstallatie van de lokatie en worden
nooit geboekt inklusief eigen geluid, etc. Beschikt u niet over de in
het kontrakt vermelde apparatuur, neem dan tijdig kontakt op, zodat de
juiste spullen alsnog kunnen worden ingehuurd.
In alle gevallen geldt, dat een deugdelijke stroomvoorziening een
must is. Let goed op, welke capaciteit er door de artiest of band
wordt gevraagd. Niets is erger, dan dat een optreden moet worden
onderbroken in verband met stroomproblemen !
Bestaan er prijsverschillen ?
Als 't goed is, betaalt u bij alle collega's hetzelfde voor de landelijk
bekende artiesten; daar zijn (wettelijk toegestane) afspraken over
gemaakt. Ziet u prijzen die aanzienlijk lager zijn dan bij andere
buro's, dan kunt u ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Of er worden
verourderde prijzen gehanteerd, of er wordt gesjoemeld door bijvoorbeeld
de kosten van geluid buiten de gage te houden, of er wordt een
netto-gage vermeld, exclusief de bijkomende belastingen, sociale lasten,
etc. Kosten die u uiteindelijk toch moet betalen.
U wordt gelokt met een lage prijs, maar met bijtelling van de
onontkoombare kosten zoals geluidshuur, betaalt u uiteindelijk
hetzelfde, of nog meer.
Ziet u hogere prijzen? Dan betaalt u nodeloos teveel !
Podium/beveiliging
De afmeting en afscherming van het podium zijn belangrijk voor een
artiest of band. Men heeft immers ruimte nodig om optimaal te kunnen
presteren, de toeschouwers moeten het optreden goed kunnen zien en
(belangrijk) het podium mag niet voor Jan en Alleman zonder meer
toegankelijk zijn, zodat het optreden niet door onverlaten kan worden
verstoord. De bekende artiesten eisen in hun kontrakt een zekere mate
van toezicht (security) tijdens het optreden. Zij zullen niet aarzelen
het optreden te beëindigen als zich ongeregeldheden voordoen. Bedenk,
dat u in dit geval toch gehouden bent de gage te voldoen en ook
aansprakelijk bent voor eventuele schade die door bezoekers wordt
toegebracht aan apparatuur en kleding van de artiest of band.
Kleedruimte/eten en drinken
Een ruime, nette kleedkamer, voorzien van warm en koud stromend water en
toilet-faciliteiten in de direkte nabijheid zijn een noodzaak. U kunt
zich voorstellen dat artiesten en musici zich niet door een stampvolle
lokatie worstelen, op zoek naar een overvol toilet en daar in de rij
gaan staan.
Zorg er dus voor, dat zij zich op een menswaardige manier kunnen
verkleden, gebruik kunnen maken van een schoon toilet en zich tijdens
pauzes kunnen terugtrekken in een rustige omgeving.
Het gebruik van een bezemkast, drankopslag of invalidentoilet als
kleedkamer voor een artiest van naam en faam of een band van 6 personen
is echt niet meer van deze tijd.
De verzorging van de inwendige mens is,
net zoals voor u ook voor de artiest(en) van belang. Meestel worden geen
extravagante eisen gesteld, die een zware aanslag doen op uw
drankvoorraad en incasseringsvermogen, maar voldoen eenvoudige zaken als
een krat bier, een krat gemengde frisdranken, koffie of thee bij
aankomst en vertrek, etc. Lees de zogenaamde riders (kontrakt-bijlagen)
van artiesten en bands goed door, daarmee voorkomt u onnodige en
vervelende discussies.
Bij grotere producties wordt ook vaak gevraagd om een warme maaltijd de
crew. Denk hier niet te licht over, want de crewleden komen als eerste
en vertrekken als laatste, maken lange werkdagen en dat meerdere keren
per week. Patat, pizza en shoarma zijn geen maaltijden, zeker niet als
je dat 3 a 4x per week krijgt voorgeschoteld.
Op- en afbouw tijden.
Bij de tape-optredens van 1 x 30 minuten wordt de geluidsset circa 30
minuten vooraf aanvang van het optreden geïnstalleerd. Direct na het
optreden wordt de set afgebouwd. In sommige gevallen levert dit bezwaar
op. Het eerder dan wel later afbouwen is in overleg mogelijk tegen
betaling van een kleine vergoeding. Dit wordt ook wel wachttijd genoemd.
Openbaar/besloten
De term besloten optreden houdt in, dat het optreden niet bezocht kan of
mag worden door bezoekers van buitenaf, maar slechts door specifiek
genodigden. Denk daarbij aan b.v. bruiloften en partijen, diner,
bedrijfsfeest, verjaardagsfeest, etc. Sommige artiesten treden
uitsluitend op bij besloten feesten. Gok er niet op dat u hen met een
smoes kunt overtuigen van het besloten karakter van de avond, terwijl er
volop kaartjes zijn of worden verkocht, want dit wordt zorgvuldig
gecontroleerd.
Artiesten en bands kunnen voor besloten avonden in de
familiesfeer (bruiloften, partijen) andere gages hanteren dan bij
openbare optredens. Dat heeft te maken met een afwijkend
belasting-regime voor dit soort optredens. Let wel, dit geldt alleen
voor artiesten die geen zelfstandig ondernemer zijn, want voor die
categorie gaat deze afwijkende regeling niet op.
Voor openbare optredens wordt veelal entree gevraagd. Voor de gages van
artiesten, bands en dj's heeft dit geen effect, maar voor bepaalde
"grote namen" wel. Zij werken namelijk met een partage-regeling, hetgeen
inhoudt dat boven een tevoren vastgesteld garantiebedrag inklusief btw,
de band meedeelt in de entree-opbrengst. De verhoudingen kunnen
uiteenlopen van 50/50 tot 80/20 (80% voor de band.....). De
entree-opbrengst wordt nauwlettend gecontroleerd door een medewerker van
de band en het partage-deel dient gedurende het optreden contant te
worden voldaan.
Wat houdt de term uitkoopgage in ?
Alle artiesten worden door ons aangeboden voor een uitkoopprijs. Bij een
uitkoopprijs zijn alle sociale lasten, premies volksverzekering etc. bij
de gage inbegrepen. Wij dragen zorg voor de afdrachten aan
desbetreffende instanties. Een boekingsburo dat uitkoopprijzen hanteert,
dient te beschikken over een zogenaamde 'Beschikking', uitgegeven door
het Ministerie van Financiën. Daarmee wordt het buro aangemerkt als
inhoudingsplichtig werkgever en U wordt gevrijwaard van de
administratieve rompslomp en verplichting tot afdracht van de lasten.
Dit in tegenstelling tot netto-gages, waarbij u als opdrachtgever zelf
verantwoordelijk bent voor de verloning van betreffende artiest of band.
Let wel: alle uitkoopgages zijn altijd exclusief btw !
Voor artiesten en bands is dat 6%, voor dj's en drive-in shows meestal
19%.
Het lage tarief mag worden gehanteerd voor dj's, als zij aantoonbaar
b.v. platen hebben uitgebracht en daarmee worden aangemerkt als
'artiest'.
Alle kosten die nodig zijn voor het realiseren van een optreden en die
bij de totale gage zijn inbegrepen vallen onder het lage tarief, dus ook
b.v. geluidshuur voor een artiest of band.
Krijgt u een separate faktuur van geluid voorgeschoteld, of huurt u dat
zelf in, dan betaalt u 19% btw.
Hoe laat kan ik de artiest of band verwachten ?
Het geluid van een artiest arriveert meestal 60 tot 30 minuten voor
aanvang van het optreden; bij bands is dat meestal 2 tot 3 uur voor
openstelling van de lokatie voor publiek. Als u wilt dat het geluid van
een artiest eerder staat opgesteld, b.v. 2 a 3 uur voor aanvang van het
optreden, dan betaalt u daarvoor extra kosten, onder de noemer
'wachturen'. Daaraan valt niet te ontkomen, dus bedenk vooraf of het
geluidsbedrijf de mogelijkheid heeft om kort voor het optreden de
apparatuur op te bouwen, of dat deze aktiviteiten niet gewenst of
mogelijk zijn.
Geef het geluidsbedrijf ook daadwerkelijk de tijd die ze nodig hebben om
op te bouwen, zoals die staat vermeld op het kontrakt. Sneller lukt
meestal echt niet en druk uitoefenen leidt tot onnodige stress en
problemen. Zorg dat er tijdig iemand aanwezig is om toegang te
verschaffen tot de lokatie.
De artiest zelf arriveert meestal 30 tot 15 minuten vooraf aanvang van
het optreden.
Een band arriveert meestal 60 tot 45 minuten voor openstelling van de
lokatie, voor de zg. soundcheck; het uittesten van de apparatuur.
Een dj arriveert meestal kort voor aanvang van het optreden.
Hoe lang tevoren moeten we boeken ?
Afhankelijk van de populariteit van een artiest of band adviseren wij u
zo ver mogelijk van tevoren opties te plaatsen of te boeken. Een periode
van een jaar vooruit, zeker op gewilde data als Koninginnedag, Paas,
Pinkster, Kerstmis, Oudejaarsnacht, of een speciale datum (20/05/2005)
etc.is niet ongewoon.
Veel hogere gages.
Voor specifieke data als Kerstmis (1e Kerstdag) of Oudejaarsnacht vragen
artiesten of bands soms een hogere gage.Bij Oudejaarsnacht kan dat
oplopen tot 200 of 300% van de normale gage.
Een bepaalde artiest of band staat niet op de site.
Ons bestand is zeer uitgebreid, maar het is uiteraard mogelijk dat u een
artiest of band of dj niet op onze site kunt vinden. Dat betekent echter
niet, dat u deze artiest, band of dj niet bij ons kunt boeken. Vaak
ontbreekt een goede foto of recente bio, waardoor wij betreffende act
niet op onze site kunnen of willen (!) plaatsen.
Leveringsvoorwaarden
1. De kosten, te
heffen door het bureau voor muziekrechten BUMA/STEMRA te Amstelveen
komen voor rekening van Kontraktant 1.
2. Kontraktant 2
is verplicht zich te houden aan de voorschriften, instructies en
aanwijzigingen van Kontraktant 1 en verbindt zich naar beste kunnen op
te treden. Indien Kontraktant 2 een groep musici betreft zal de groep
het recht hebben het geluidsvolume te produceren zoals bij deze groep
gebruikelijk is.
Als Kontraktant 1 desondanks het optreden voortijdig wenst te beëindigen
is hij/zij alsnog gehouden het (de) gehele overeengekomen bedrag op het
overeengekomen tijdstip(pen) uit te betalen.
3. Kontraktant 1
verklaart met de prestaties van Kontraktant 2 alleszins bekend te zijn.
4. Kontraktant 2
verplicht zich ervoor zorg te dragen dat de groep/artiest(en) tijdig
aanwezig is/zijn.
5. Indien
Kontraktant 2 op weg naar de aan ommezijde plaats van optreden
moeilijkheden ondervindt, van welke aard dan ook, waardoor de
mogelijkheid ontstaat dat hij/zij niet, of niet op tijd aanwezig kan
zijn dient hij/zij onverwijld Kontraktant 1 te waarschuwen.
6. Alle
(gerechts)kosten die voor één der Kontraktanten ontstaan door
kontraktbreuk komen ten laste van de Kontraktant die deze breuk heeft
veroorzaakt.
Tevens is de
kontraktverbrekende Kontraktant gehouden alle schade te vergoeden die
voor de andere Kontraktant zal ontstaan, zulks in de meest uitgebreide
zin, daaronder begrepen de kosten van exploten, procedures,
rechtskundige bijstand alsmede de wettelijk vastgestelde rente.
7. Het zonder
opgave van geldige redenen niet nakomen van deze overeenkomst heeft een
onmiddellijk opeisbare boete van één keer de uit te keren gage tot
gevolg inclusief de wettelijk verplichte B.T.W., hierop uitgezonderd die
gevallen die volgens de wet aangemerkt worden als “force majeur”. Indien
het optreden geen doorgang kan vinden doordat de vergunningen daartoe
ontbreken, of dat er niet opgetreden kan worden doordat er geen
voldoende voorzieningen zijn getroffen als het een buitengebeuren
betreft en het optreden kan niet doorgaan wegens of politie verordening
of slecht weer, wordt dit niet als “force majeur” beschouwd en is
Kontraktant 1 derhalve gehouden het volledig overeengekomen bedrag uit
te betalen aan Kontraktant 2.
8. In gevallen
van niet voorzien omstandigheden zoals ziekte van één of meer
geëngageerden dient Kontraktant 1 onmiddellijk te worden ingelicht.
9. Kontraktant 2
kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade aan gebouw, inboedel
etc.
10. Indien
Kontraktant 1het aan ommezijde vermelde optreden afzegt is hij/zij
verplicht de volgende bedragen te betalen aan Kontraktant 2:
a) vijftien
(15) dagen of minder vóór de aan ommezijde vermelde datum 100% (honderd
procent) van het aan ommezijde vermelde All-in bedrag,
b) dertig
(30) dagen of minder, maar meer dan vijftien (15) dagen vóór de aan
ommezijde vermelde datum 75% (vijfenzeventig procent) van het aan
ommezijde vermelde All-in bedrag,
c) vijfenveertig (45) dagen of minder, maar meer dan dertig (30) dagen
vóór de aan ommezijde vermelde datum 50% (vijftig procent) van het aan
ommezijde vermelde All-in bedrag,
d) zestig (60) dagen of minder, maar meer dan vijfenveertig (45) dagen
vóór de aan ommezijde vermelde datum 25% (vijfentwintig procent) van het
aan ommezijde vermelde All-in bedrag,
e) Na het (mondeling) overeenkomen van dit kontrakt, maar meer dan
zestig (60) dagen vóór de aan ommezijde vermelde datum 15% (vijftien
procent) van het aan ommezijde vermelde All-in bedrag met een minimum
van 150 Euro excl. B.T.W.
11. Wanneer schade
wordt toegebracht aan de apparatuur , vervoermiddelen,
muziekinstrumenten of andere eigendommen van de groep/artiest(en) is
Kontraktant 1 verplicht deze schade te vergoeden en wel binnen één maand
nadat deze schade is toegebracht, uit te betalen door Kontraktant 1 aan
Kontraktant 2, tegen nieuwwaarde.
Onder schade is tevens te verstaan een exploitatieverlies.
12. Kontraktant 2
heeft t recht met behoud van de volledige gage, om het optreden ter
plaatse niet te doen als de veiligheid van de artiesten, geluidsmensen
en of tourmanager niet voldoende is gewaarborgd.
Dit zal altijd ter bepaling van de artiest en/of tourmanager zijn.
13. Eventuele
tussentijdse wettelijke verhogingen/wijzigingen en belastingen en/of
premies worden aan de opdrachtgever doorberekend.
14. Geschillen
voortkomende uit deze overeenkomst zullen zonder uitzondering worden
voorgelegd aan de bevoegde rechter in of nabij de vestigingsplaats van
Kontraktant 2.
15. Kontraktant 2
behoudt zich het uitdrukkelijke recht voor in geval van radio of TV
optreden dan wel de opnamen daarvoor, plaat- en/of video-opnamen,
buitenlandse tournee of welke promotionele verplichting dan ook deze
overeenkomst te verplaatsen na onderling overleg. Kontraktant 2 kan
nooit aansprakelijk worden gesteld voor gemaakte kosten van Kontraktant
1, indien Kontraktant 2 zich dient te beroepen op dit artikel.
16. Kontraktant 1
staat garant voor de veiligheid van de groep/artiesten, roadcrew en
(tour)manager(s) en is aansprakelijk voor alle persoonlijk letsel en de
daaruit voortvloeiende kosten, daaronder begrepen exploitatieverlies,
voor zover letsel is veroorzaakt door publiek en/of personeel van
Kontraktant 1 dat zich in de zaal, op het terrein, op het podium en/of
in de kleedkamers bevindt.
17. Indien één der
Kontraktanten aanleiding heeft te mogen stellen dat de andere
Kontraktant zich niet aan de bepalingen van deze overeenkomst gehouden
heeft, doet de hiervoor bedoelde Kontraktant daarvan binnen vijf (5)
dagen melding per aangetekend schrijven aan de andere Kontraktant.
18. Het is
opdrachtgever niet toegestaan rechtstreeks in contact te treden met
Artiesten die worden vertegenwoordigd door Kontraktant 2 aangaande
(vervolg-)boeking(en) en/of gages.
|
Verder nog vragen ???
Neemt u gerust kontakt met ons op !
|