Bij ons kunt u terecht voor:
Artiestenmanagement, Boekingen van nationale en internationale acts, Bedrijfsfeesten, Evenementen, Popfestivals, CD-producties, Onafhankelijk advies.
home    boek   contact    zoeken                                                                                                                             

 

Alain Clark
Keuzes bepalen je leven. Zeker in het geval van Alain Clark. Terugkijkend op zijn nog korte carrière kun je concluderen dat de keuzes in zijn leven duidelijk hebben bepaald waar hij nu terecht is gekomen: klaar om Nederland te veroveren met zijn eerste single Heerlijk. De 24-jarige Clark is voor het grote publiek wellicht nog een onbekende, maar in zijn vakgebied timmert hij al een tijdje aan de weg. Multi-muzikaal als hij is, kan hij zowel een veelvoud aan instrumenten bespelen als zingen, maar ook voor produceren en het schrijven van tekst en muziek draait hij zijn hand niet om.

Eigenlijk was de weg naar een muzikale carrière onvermijdelijk voor Alain Clark. Met een vader die ruim 30 jaar werkzaam is als zanger en frontman van diverse soulformaties werd de muziek hem met de paplepel ingegoten. Als klein kereltje werd hij regelmatig meegenomen naar de optredens en zat hij bij de vele jamsessies. Op zijn 9de werd Alain op gitaarles gezet, om zo te zorgen dat hij bekend werd met het spelen van muziek en alles wat dat met zich meebrengt. Ruim vier jaar ging Alain trouw naar de lessen, maar zijn hart lag bij heel andere dingen. "Ik was niet echt bezig met de muziek, mijn interesses lagen meer bij sport en de dingen waar jongens op die leeftijd mee bezig zijn", aldus Alain. De drang naar het sporten werd op gegeven moment zelfs zo groot dat Alain gedwongen werd de eerste keuze in zijn leven te maken:

Basketbal vs. muziek
Wat eerst nog een paar uurtjes sporten in de week was, groeit uit tot een serieuze sport. Alain blijkt een talentvol basketballer. Zo talentvol dat er een mogelijke profcarrière voor hem in het verschiet ligt. Maar dan moet hij wel definitief voor de sport kiezen. Als Alain echter na deelname aan een talentenjacht overstelpt wordt met enthousiaste reacties, is de keuze snel gemaakt. Het sporten wordt op een zijspoor gezet en Alain stort zich vol overgave in de muziek. Tijdens een uitvoering op zijn middelbare school komt hij in contact met de toenmalige baas van Columbia Records in Nederland, onderdeel van Sony Music. Deze is onder de indruk van de in eigen beheer opgenomen demo's van de toen 19-jarige Alain, die niet alleen over een geweldige stem beschikt maar ook alle instrumenten zelf bespeelt, en nodigt hem uit voor een gesprek. Het klikt duidelijk en Alain begint meer nummers uit te werken, terwijl er ondertussen ook vanuit Amerika belangstelling komt voor het zich snel ontwikkelende muzikale talent.

Amerika vs. Nederland
Als het dan eindelijk tijd is om met de platenmaatschappij serieus om de tafel te gaan zitten voor een contractbespreking, is het voor Alain eigenlijk al duidelijk: de kans om zich in Amerika verder te ontwikkelen is zo uniek, dat hij uiteindelijk naar de andere kant van de oceaan reist. In totaal verblijft hij drie jaar in de States. "Ik heb in die tijd zo ongelofelijk veel gedaan en geleerd. Muzikale projecten waar ik aan meegewerkt heb, sessies met andere muzikanten. Studio-opnames, demo's en heuse showcases voor verschillende platenmaatschappijen. Ik heb zo veel contacten gelegd, een unieke leerschool", vat hij deze periode samen. Toch keert hij terug naar Nederland. Het is tijd voor de grote uitdaging bij Sony. Eerst moet hij nog beslissen: in welke taal wil hij deze uitdaging aangaan?

Engelstalig vs. Nederlandstalig
"Als mensen van mij willen weten waarom ik Nederlandse liedjes schrijf, is mijn antwoord kort maar krachtig: waarom zou ik het niet doen? Ik ben nou eenmaal een Nederlander! Bovendien vind ik de Nederlandstalige muziek echt mooi. Ik probeer echter wel mijn eigen stijl te ontwikkelen, en probeer niet liedjes te schrijven zoals de meeste acts in de Nederlandse popscene. Die zijn vaak meer poëtisch, waar ik veel directer en brutaler ben. Ik probeer de dingen gewoon te omschrijven zoals ze zijn. Daarnaast probeer ik een unieke sound te creëren, met veel funk en soul." Alain krijgt de kans deze ideeën met verschillende producers in de studio uit te werken en met succes. Uiteindelijk komen een aantal van zijn nummers bij andere artiesten terecht, die er op hun beurt succesvol mee zijn. Denk aan 100% Verliefd van Gordon en Romeo; Running Away van David Goncalvez en Tell Me Why van Jamai.

Achter de schermen vs. in de schijnwerpers
Toch is er volgens Alain nooit een keuze voor hem geweest of hij puur achter de schermen zou blijven als songwriter/producer of daadwerkelijk als artiest aan de slag zou gaan. "Ik heb altijd al in mijn hoofd gehad dat ik een artiest wilde worden. Ik schrijf en produceer wel voor anderen, maar mijn focus zal toch blijven op mijn eigen project. Alles is nu gewoon even in een stroomversnelling gekomen". De uitdaging voor Alain is om met zijn muziek een zo groot mogelijk publiek te bereiken. "Ik weet dat je jezelf een beperking oplegt door Nederlands te zingen. Maar hoewel de fysieke grenzen niet verder reiken dan België en Luxemburg, zijn er genoeg doelen die ik binnen deze grenzen kan bereiken."

Zijn eerste single Heerlijk moet hem hierbij gaan helpen. "Heerlijk omvat eigelijk het hele verhaal Alain Clark. Het is speels en luchtig, maar heeft wel degelijk een gemeende, serieuze ondertoon. Eigenlijk gaat het natuurlijk over de liefde, over het meisje waar de ik-persoon verliefd op is en waarmee hij graag wil zoenen; omdat een kus zoveel meer kan zeggen over een persoon dan duizend woorden". Alain is in ieder geval klaar voor de uitdaging en voorbereid op een zware strijd. "Ik weet dat het lastig zal worden. De jongeren zullen zich toch eerst aangesproken moeten voelen door mijn teksten en sound. Ik wil gewoon iets cools neerzetten, waar uiteindelijk veel mensen mee worden bereikt. Als ik dan uiteindelijk met mijn nummers kan gaan optreden… Dat is wel de grootste inspirator, daar kijk ik echt naar uit. Ik speel zelf gitaar en het lijkt me geweldig om dan bijvoorbeeld iets heel intiems en akoestisch neer te zetten. Met twee gitaren, percussie en wat achtergrond. Live, maar tastbaar en warm."