Tatjana
 De exotische Tatjana is één van de grootste namen in Kroatië. Ze
werd geboren in Kroatië waar ze aan de middelbare school studeerde. In
1979 verhuisden Tatjana, samen met haar moeder naar Rotterdam in
Nederland, waar ze een nieuw leven opbouwden.
Om een steentje bij te dragen aan de bescheiden inkomsten van haar
familie werkte ze eerst als gids in de Nederlandse stad. Verveeld echter
door het alledaagse bestaan verbreedde ze haar horizon en schreef zich
in voor een modellenwedstrijd, georganiseerd door een Nederlands
tijdschrift. Tatjana won en kreeg een 8-daagse reis naar Spanje cadeau.
Sindsdien heeft ze nooit meer terug gekeken. Al snel werkte Tatjana als
model voor belangrijke tijdschriften in zowel Nederland als het
buitenland en verscheen ze in televisie commercials. Eén van deze
commercials trok de aandacht van top filmproducent Maas die bezig was
met een nieuwe film; Flodder. Hij was op zoek naar een jonge beeldschone
actrice die de rol van ondeugende dochter van de Flodder. De rol bleek
Tatjana op het lijf geschreven.
Tatjana werd gevraagd om haar filmdebuut te maken met een hoofdrol in
Flodder die Nederland's meest succesvolle film ooit werd, bekeken door
meer dan 2,5 miljoen mensen in dat kleine land. Ook werd Flodder een
kassucces in buurland Duitsland, eveneens in andere landen, en
introduceerde Tatjana's talenten aan miljoenen Europeanen. De opvolger
Flodder 2 was tevens een enorm succes en brak alle records.
Tatjana was altijd al geïnteresseerd in een zang- en dans carrière. Na
diverse jaren zangles gevolgd te hebben, bracht ze in 1987 haar eerste
single 'Baby Love'uit. De volgende single werd een top 10 hit in heel
Europa Çhica Cubana', en later in 1989 scoorde ze een hit met de single
Áwake Boy'. In 1992 nam Tatjana een Europese duet op met de Nederlandse
zanger Gerard Joling de pop klassieker 'Can't take my Eyes Off You'.
Haar eerste album werd in Europa door Dureco gelanceerd en be hitsingle
'Feel Good' Tatjana's populariteit verspreidde zich verder, zelfs in
Zuid Amerika en het Verre Oosten waar ze ook tourde.
In 1993 bezocht ze Miami voor live-optredens en om de video voor 'Feel
Good' op te nemen. In 1994 poseerde ze voor de eerste Tatjana Kalender.
Vanwege het succes van de Kalender introduceerde bierproducent Bavaria
een grote campagne eind 1995 bij aanschaf van 36 flesjes Bavaria bier
kreeg je een Tatjana Kalender cadeau.
Bavaria gaf meer dan 1 miljoen kalenders in Nederland weg. Voor de
Tatjana Kalender maakte Bavaria opnieuw een enorme radio- en tv campagne
met een single speciaal geschreven voor deze campagne. Dit was voor
Dureco reden om Tatjana's nieuwe single uit te brengen. In 1995 had
Tatjana ook een grote hit met de single 'Santa Maria', die geproduceerd
werd door Mike Stock en Matt Aitken en zowel Groot Brittanië, Nederland
als Japan bestormde.
|