Vader Abraham
HET ONTSTAAN VAN DE
VADER ABRAHAM FIGUUR
Pierre had rond de carnaval het nummer Vader Abraham Had Zeven Zonen
geschreven. Er was echter volgens Pierre niemand in zijn stal die dit op
adequate wijze zou kunnen vertolken. Het probleem werd nog groter
toen Rinus Spoor van de VARA dit lied absoluut in zijn tv-show 'Een lach
en een traan' wilde hebben. Nadat Pierre op had gebiecht aan Rinus dat
hijzelf de zanger was, werd er besloten (met Lord Wanhoop
in het achterhoofd) Pierre te verkleden als de bijbelse figuur Vader
Abraham. Samen met dhr. Michels uit Amsterdam werd de outfit ontworpen en
aangemeten. Om de achtergrond wat op te vrolijken belde Pierre wat
vrienden op die de ‘Zonen’ uit zouden beelden. Pierre's baard werd toen
nog aangeplakt maar zijn echte baard zou snel genoeg zijn aangegroeid.
De Vader Abraham figuur was meteen niet meer weg te denken aan het
Nederlandse sterrenfirmament. De meezinger Baaien Baaien Pootje Baaien
luidde de zomer van 1971 in. Elke avond had Pierre wel een show, of zat
hij te schrijven, te repeteren, of in de studio op te nemen. Met de
elfjarige ‘Wilma’, het Nederlandse antwoord op Heintje, werd het duet
Zou Het Erg Zijn Lieve Opa opgenomen. Deze subtiele manier om toen al
de milieuvervuiling onder de aandacht van het publiek te brengen, sloeg
erg aan. Nu nog steeds brengt Pierre dit nummer op de bühne. Weliswaar
niet meer met de kleine ‘Wilma’ maar met drie volwassen dames uit het
publiek. Pierre: "Alhoewel 't publiek zich soms wezenloos lacht om dit
gezicht, geloof ik zeker dat de drie dames zich bewust zijn van de ernst
van het liedje".
In 1972 vinden zowel de z.g. 'feestliedjes' als Olleke Bolleke
als de ietwat serieuze liedjes zoals Jij En Ik Blijven Bestaan en
Zo Is Het Leven gretig aftrek.
VADER ABRAHAM / PIERRE KARTNER EEN ERG OMSTREDEN FIGUUR...
Al jarenlang laat Pierre zich door de actualiteit inspireren als hij
liedjes schrijft: Ajax Leve Ajax en Ajax Wint De Europacup
in 1972-1973
ter ere van de kwalificatie voor de
Wereld- en Europacup. Recentelijk op voetbalgebied We Gaan Naar
Parijs en We Gaan Naar Mexico. Helaas gingen we niet...
Zo heeft hij ook nog een aantal liedjes geschreven over Johan Cruijff.
Hij zong samen met de Goede Zonen de volgende liedjes Cruijffie Loop
Toch Niet Zo Snel,
Johan Cruijff’s Levensverhaal (een interview afgenomen door
Pierre voordat hij beroemd werd) Johan Cruijff, Ga Toch Niet Weg.
Veronica 538 in 1972, om te protesteren tegen het verdwijnen van
V.O.O. als zeezender. Den Uyl Is In Den Olie werd in 1974 een
duetplaat met 'Boer Koekoek’ waarin Vader Abraham de tijdens het kabinet
Den Uyl ontstane olieboycot aanklaagt. Deze nr. 1 plaat werd toentertijd
geboycot door o.a. de VARA wegens haar 'anti-socialistische' karakter.
In "The Herald Tribune" en bij "Associated Press" verscheen ter
gelegenheid van de Gouden Plaat uitreiking het volgende persbericht:
"Mister Cuckoo" leader of the Farmers Party in Holland has with Father
Abraham a number 1 record with the title: The Owl Is In The Elm.
Een andere dankbare inspiratiebron voor Pierre als tekstdichter is zijn
directe omgeving, wat resulteerde in:
- Bedankt Lieve Ouders, dat Pierre schreef voor zijn eigen
ouders.
- Blauwe Kinderogen, waarin hij de ogen van zijn zoon bezingt.
- In Het Kleine Café Aan De Haven, wat geïnspireerd is op een
café aan het haventje van Hoorn waar Pierre destijds tevergeefs zat te
wachten op een journalist. Onlangs had hij nog een optreden in dit café.
- Mijn Dorpje Elst Bij Nijmegen, het geboortedorp van Pierre.
Ook voor critici was Pierre een geliefd onderwerp. Voorbeelden hiervan
zijn er te over:
- In het tv-programma 'Noord-Zuid' werd Pierre aangevallen door Johan
Anthierens en Mies Bouwman, op het feit dat hij door het schrijven over
de menselijke sentimenten, zijn brood verdiende. Toen dit echter
uitmondde in een regelrechte onheuse aanval, stapte Pierre op in deze
live-uitzending. Elke krant en zelfs het journaal maakten hiervan
melding. In Breda, regende het de volgende dag adhesiebetuigingen.
- Ook de bekende Ischa Meyer, probeerde Pierre 'onderuit' te halen. Zijn
commentaar op het programma, wat overigens nooit werd uitgezonden was;
"Hij was gewoon een aardige man. Hij is gewoon niet te pakken".
- Bij ‘Sonja’ (haar allereerste uitzending) werd de 'Vader Abraham
figuur' door o.a. Jasperina de Jong aangevallen. Jaren later bekende ze
nog steeds hinder te ondervinden van haar uitspraak: "Waarom moet je je
ouders danken... ?".
- Zowel Robert Long, André van Duin, als ook de 'grote' Wim Kan maakten
persiflages op de Vader Abraham figuur.
- Met bijnamen als 'De meester van de Brabantse Blues' en 'The Godfather
van het Nederlandse lied' werd echter ook veel eer bewezen aan Pierre
Kartner/Vader Abraham. Zijn fans zijn te vinden in alle sociale regionen
en leeftijdscategorieën, zoals bv. Mr. Dries van Agt die al jarenlang
een van zijn trouwste fans is.
- Als We Gaan handelde in 1984 over het vallen van de atoombom.
- Ook de milieu-vervuiling was regelmatig Pierre's inspiratiebron;
Jij En Ik Blijven Bestaan, Vraag Het Aan De Dieren en Oude
Wereld en Ik Wou Dat Ik Voor Een Keer In Mijn Leven Een Tovenaar
Kon Zijn een unieke uitvoering door Lee Towers & Bart de Graaff. De
opbrengst van deze single was t.b.v. UNICEF. Impulsief als Pierre
was (en is) dacht hij soms niet na over de eventuele gevolgen van zijn
meestal goed bedoelde teksten. Hierdoor raakte hij meer dan eens
verzeild in conflictsituaties:
1969:
Pierre's persiflage op Hallo Mr. Den Uil uit de
Fabeltjeskrant.
1972: Olleke Bolleke (Wat zien ik), geïnspireerd
op de 'Albert Mol-film' "Wat zien ik".
1974: In de C-Klasse, een nu nog steeds erg
actuele tekst, die toen de gemoederen deed oplaaien; vooral bij de
'Ouden van Dagen' bonden. In 1994 hergereleased in
verband met de nieuwe ontwikkelingen rondom de AOW.
1975: Wat Doen We Met Die Arabieren Hier ? wat
geïnspireerd was op de Internationale Oliecrisis. De plaat moest op last
van de Nederlandse regering voortijdig uit de handel worden genomen
wegens haar 'discriminerende karakter'. Pierre zelf, stond toentertijd
onder dag- en nacht politiebescherming i.v.m. dreigementen van allerlei
extreme politieke organisaties.
1976: Het Leger Der Werkelozen handelde over het
groeiende aantal werkelozen in Nederland. Hierop werd fel gereageerd
door de overwegend links georiënteerde vakbondsorganisaties.
1980: Laat De Russen Maar Komen was een parodie
op de internationale Oost-West verhoudingen.
1985: Brinkman, Minister Brinkman schreef Pierre
om te ageren tegen diens gehanteerde omroepbeleid. Uit angst voor
represailles werd zelfs deze plaat door sommige omroepen geboycot.
1988: Het Grote Clubaktielied. Dit was een
slotlied voor een speciale aktie geschreven door Pierre.
1992: We Gaan Naar Zweden (voetbal-EK).
1994: In De C-Klasse herrelease i.v.m. AOW.
1996: Als Je Inlegkruisje Maar Goed Zit. De
overdadige reclame over inlegkruisjes. Dit lied is tevens in Duitsland
uitgebracht. Pierre heeft de Duitse versie Wenn die Slipeinlage
nur gut sitzt diverse malen ten gehore gebracht in Duitse
Televisieshows.
1998: Met Z’n Allen Montignaccen. Met dit lied
speelde hij in op de afslankrage welke zijn oorsprong vond bij de
Fransman: Michel Montignac. Saillant detail is dat laatstgenoemde
persoon het lied erg goed vond.
1998: Adios Mijn Vriend. Dit lied is een duet
tussen Vader Abraham en zijn grootste ontdekking Corry
Konings. Met dit lied werd op een tactische wijze het motiefloze geweld
onder de aandacht gebracht.
1999: Tussen Kroegen en Kerken. In dit lied werd op
speelse wijze de kerk met de kroeg vergeleken. Dit lied is eind 2000
gereleased in Duitsland, draagt de titel Zwischen Kirche und
Kneipe en werd vertolkt door Peter Orloff.
2000: 30 jaar Vader Abraham. Redenen genoeg om
feestelijk album te releasen waarop al zijn hits in een medley te
horen zijn. En ter gelegenheid van dit jubileum-album is er onlangs (
maart 2001 ) een bladmuziekboek verschenen van al deze hits.
2002: Wimmetje gaat, Pimmetje komt. (more info
soon)
De Vader Abraham figuur werd en wordt, overigens terecht, vaak
geassocieerd, met 'Het goede doel'. Iedereen kan zich nog wel het
afscheren van Pierre's baard, zijn handelsmerk, in 1974
herinneren, wat gebeurde ten bate van de aktie 'Geven voor Leven'.
Pierre had afgesproken met de programmamakers dat hij bij het bereiken
van de 50 miljoen gulden, zijn baard zou afscheren en per opbod zou
laten verkopen. De baard moest er dus aan geloven.
Met de aktie 999 kwam hij in 1979 op voor de
bootvluchtelingen en jaarlijks treedt hij regelmatig op ten bate van
'het goede doel'.
Pierre; "Ik denk dat ik dat ook wel aan de Vader Abraham figuur
verplicht ben". Met de media, met name de Radio en TV, heeft Pierre
altijd al een speciale band gehad. Voorpaginanieuws was bijv. het
pleiten van hem in de Tweede Kamer ten behoeve van het voortbestaan van
het zendschip 'Veronica' in 1973. Buiten stonden er toen zo'n 80.000
sympathisanten. Pierre heeft overigens altijd al een speciale band gehad
met 'piraten' en 'illegale zenders'. Hij was nl. eerst in dienst bij
Radio Noordzee en vervolgens bij Veronica.
Sinds 1985
maakte Pierre wekelijks een radioprogramma voor een firma in Hilversum,
wat op onverklaarbare wijze pleegde te worden overgenomen door Radio
Monique op de MW. 819 kHz. Elke zondag tussen 10.00-12.00 uur. (vanuit
het zendschip Caroline) Ter informatie heeft Pierre ook
bij o.a. de NCRV Radio een seizoen lang een
radioprogramma gehad tussen 12.00-14.00 uur op Radio 3.
Pierre pikte in 1992 weer even de draad op als
discjockey. Hij presenteerde een aantal jaren op de zaterdagochtend een
live-programma genaamd ‘Voor De Baard Weg’ op het Nederlandstalige
station Holland FM, de voorloper van Radio Noordzee
Nationaal. Pierre’s programma was het best beluisterde programma van
heel de week. Maar ook in 2000 en 2001
presenteerde Pierre weer iedere zaterdag tussen 14.00-16.00 uur een
radioprogramma 'Goed Gemutst', waar hij steevast het tweede uur een
Nederlandse artiest ontving op de Nederlandse zender Radio
Nationaal.
Bij bijna alle omroepen heeft Pierre wel één of meerdere Vader Abraham
TV-shows gehad, bv. 'de Kerstshows' bij de TROS,
de 'Vader Abraham Shows' bij de AVRO (6) 'Vader ziet
Abraham'.
PIERRE KARTNER ALS
TEKSTDICHTER-COMPONIST-PRODUCER;
Pierre Kartner als tekstdichter-componist-producer brak in
1976-1977
internationaal pas echt goed door via het meesterwerkje In
Het Kleine Café Aan De Haven. Dit lied, wat overigens een
jaar lang in Pierre's gedachten doolde, alvorens hij dit aan het vinyl
toevertrouwde, werd in 1976 in Nederland een hit.
Peter Alexander, de Duitse superster, hoorde dit nummer, liet het
vertalen, door Michael Kunze en het werd meteen Peter's allergrootste
hit in Duitsland; nr. 1 op de hitlijst en tevens de best verkochte
single in Duitsland 1976 (Duitse titel:
Die kleine Kneipe). Hierna nam Peter nog verschillende
andere nummers van Pierre's hand op zoals bijv. An der Himmelstür,
Holland Holland, Wir sind heute keine Engel,
Glück. In Frankrijk namen zowel Joe Dassin als Mireille
Mathieu Het Kleine Café Aan De Haven op. De versie van Joe
Dassin: Le café des trois colombes
(met een vertaling van Pierre Delanoë) werd in Frankrijk, Canada, Nieuw
Zeeland en Australië een nr. 1 plaat. Ook Mireille's versie
Le vieux café de la rue d’Amérique werd in Frankrijk
een grote hit. Davey Arthur and The Fureys hadden ook een nr. 1 hit met
The Red Rose Café. Momenteel is dit nummer In Het
Kleine Café Aan De Haven al toe aan zijn 161ste cover (na deze druk
is er ongetwijfeld weer een volgende cover gemaakt) en spreekt men van
een 'Evergreen'.
DE INTERNATIONALE
DOORBRAAK VOOR DE 'VADER ABRAHAM FIGUUR EN DE SMURFEN'
Op 9 mei 1977 kreeg Pierre een telefoontje van Harry Thomas, organisator
van het Schlagerfestival, die hem vroeg een liedje te schrijven als
promotie voor een tekenfilm. Deze tekenfilm bleek de Smurfenfilm te
zijn, wiens geestelijke vader Pierre Culliford (Peyo) was. Harry Thomas
bracht de film naar Breda en Pierre's droge commentaar luidde "Leuke
figuurtjes". Het lied was snel gecomponeerd en de toenmalige
platenmaatschappij Dureco perste er voorzichtig 1000 singletjes van. Het
liedje werd de eerste maal ten gehore gebracht tijdens het al eerder
vernoemde Schlagerfestival. De aanwezige pers vond het liedje een
dissonant, doch het publiek was laaiend enthousiast. De 1000 singles
werden op 1 dag verkocht. In Nederland werden er vervolgens in
recordtijd zo'n 400.000 singles verkocht en zo'n 500.000 lp's. Pierre
zong als een razende roland verschillende versies zoals de
Duitse,
Franse, Engelse, Spaanse,
Italiaanse, Zweedse, en zelfs
Japanse
versie in, met behulp van een foneticus, en de algehele smurfenhysterie
barstte los in de gehele wereld.
Hij zingt tevens alle Smurfenstemmetjes zelf. In Duitsland
stonden verschillende singles als Das Lied der Schlümpfen
en Schlümpfenbier verschillende weken op de 1e
positie, en de verschillende smurfenlp's in the charts. Zo'n 2 miljoen
lp's en 1,5 miljoen singles werden alleen al in Duitsland verkocht. In
Engeland
stond Pierre als enige Nederlandse artiest op de 1e
plaats! In het TV-programma "Top of the Pops"
tussen The Rolling Stones, John Travolta en Olivia Newton
John, The Bee Gees. Er werden daar zo'n 1 miljoen singles
en 1,5 miljoen lp's verkocht. Datzelfde jaar werd Pierre verkozen tot de
populairste artiest in Engeland via het Dagblad The Sun. De
Internationale Grammofoonplatenbeurs de Midem (in Cannes -
Zuid-Frankrijk) stond in 1978 geheel in het teken van
de smurfen. In Scandinavië werden er meer dan 2 miljoen
lp's verkocht van Pierre's Zweedse versie. De Noorse, Finse en Deense
werden gecoverd. (De aantallen hiervan zijn hier niet bijgerekend)
In Spanje werden 4 smurfenlp's uitgebracht die samen
zo'n 2 miljoen stuks verkochten. In Japan 840.000
stuks, in Australië, Canada,
Nieuw-Zeeland,
Venezuela, Israël, Italië,
Puerto Rico, Peru, Ecuador,
Argentinië, Columbia en Mexico,
werd het smurfenlied in de diverse landstalen een nr.
1
positie. Het wereldwijd totaal aantal verkochte exemplaren komt uit op
+/- 30 miljoen. In La Corrida in Madrid (Spanje) trad Pierre met zijn
smurfen op voor zo'n 160.000 weeskinderen. Ook Zuid-Amerika
kon niet achterblijven, met Mexico als aanvoerder.
Op 1 mei 1983 trad Pierre op voor 150.000 dolenthousiaste Mexicanen in
een park "El dio del niño". Gezeten op een praalwagen,
reed Pierre tussen 3,5 miljoen mensen door het Central Park,
Mexico-City. Het showgebeuren wat zo'n 5 uur duurde,
werd integraal door de Mexicaanse staats-tv uitgezonden. Na
verschillende tournees kris kras door Mexico, met
interviews, optredens, tv's en radio's besloot Pierre een videofilm te
maken voor diverse stations i.v.m. zijn werkzaamheden in Nederland.
In Nederland is Pierre nog steeds erg actief bezig als tekstdichter,
componist, producer en talentscout, en schrijft hij ook erg veel voor
buitenlandse artiesten. Ook de artiest Vader Abraham is nog zeer actief
aanwezig op de bühnes in binnen- en buitenland.
Momenteel zijn er meer dan 50 Top 40 platen als Vader
Abraham/Pierre Kartner door hem de Top 40 ingezongen. Op zich een
prestatie van wereldformaat als solo-artiest. Daarme laat hij sterren
als Michael Jackson, The Bee Gees, Queen,
The Beatles, Elton John achter zich. Als componist,
tekstdichter en producer worden het meer dan
100
noteringen in de hitlijsten!
Enige jaren geleden beloofde Pierre zijn echtgenote Annie het wat
rustiger aan te doen bij het bereiken van zijn 50ste verjaardag.
Inmiddels heeft hij er nog maar een aantal jaren aan toegevoegd. Een
strever, perfectionist, een hartelijke warme persoonlijkheid zijn maar
enkele van zijn karaktertrekken. Aanbeden door zijn miljoenen fans in
binnen- en buitenland, verguisd door zijn tegenstanders. Toch zal
niemand kunnen ontkennen dat hij als één der weinigen een grote stempel
heeft gedrukt op het Nederlandse lied, en dat het hem als praktisch
enige is gelukt werkelijk door te breken in het buitenland met zijn
eigen teksten en composities. Kortom iemand waarop we, of we nu van zijn
liedjes houden of niet, trots kunnen zijn.
Momenteel zijn
Vader Abraham en de smurfen weer volop in de
actualiteit. Vanaf 1 mei 2001 is er een nieuwe verkeersregel in
Nederland van kracht. En om dit iedereen duidelijk te maken is in
opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op 9 april
2001 een grootse campagne 'Geef het door, rechts gaat voor'
van start gegaan. Deze campagne wordt ondersteund met een TV- en
Radiospotje
waarin Vader Abraham en de smurfen met Het
Smurfenlied iedereen duidelijk maakt dat langzaam rijdend
verkeer voorrang heeft. |